Remarketing (ή retargeting) είναι ο τρόπος επαναστόχευσης χρηστών με διαφημίσεις, δηλαδή η διαφημιστική στόχευση των χρηστών που έχουν ήδη επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας. Σίγουρα όλοι έχουμε συναντήσει αυτού του τύπου τις διαφημίσεις ψάχνοντας για ξενοδοχείο ή αεροπορικό εισιτήριο. Αφού έχουμε επισκεφθεί μία ιστοσελίδα π.χ. ενός ξενοδοχείου μετά το βλέπουμε ως διαφήμιση τύπου banner στο διαδίκτυο.
Τελευταία, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις – είτε διαθέτουν ecommerce δυνατότητες στις ιστοσελίδες τους, είτε όχι – χρησιμοποιούν το remarketing για την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους.
Σε αυτήν την ανάρτηση θα εξετάσουμε τις δύο πιο διαδεδομένες υπηρεσίες διαφήμισης που παρέχουν remarketing, τo Google Adwords και τα Facebook Ads, και θα αναλύσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά τους.
Παραδείγματα
- Ο χρήστης που αναζητεί μία συγκεκριμένη υπηρεσία, π.χ. αθλητικά παπούτσια, επισκέπτεται το eshop μας αλλά δεν αγοράζει. Οι διαφημίσεις τύπου remarketing της Google τον “ακολουθούν” στις ιστοσελίδες που επισκέπτεται και του υπενθυμίζουν το ζευγάρι που είχε δει ή τη μάρκα των προϊόντων. Συνεχίζουν να τον “ακολουθούν” έως ότου αυτός αγοράσει ή για τις επόμενες x ημέρες.
- Ένας χρήστης που έχει ήδη αγοράσει προϊόντα από το eshop βλέπει διαφημίσεις στις ιστοσελίδες που επισκέπτεται και του προωθούν προϊόντα που ταιριάζουν ή συμπληρώνουν τις αγορές του.
- Μία εταιρία τρέχει διαφήμιση για νέα likes στη σελίδα της στο Facebook σε όλους όσους έχουν επισκεφθεί την ιστοσελίδα της και κατοικούν στη Λάρισα.
- Ένα eshop προσφέρει έκπτωση μέσω ενός Offer Claim Ad στο Facebook, στους χρήστες που έχουν βάλει προϊόντα στο cart αλλά δεν έχουν ολοκληρώσει ποτέ αγορά από το eshop. Πριμοδοτεί δηλαδή την πρώτη αγορά του χρήστη.
Ενεργοποίηση retargeting
Στο δίκτυο της Google η ενεργοποίηση μπορεί να γίνει είτε μέσω του Google Analytics, είτε μέσω του website remarketing tag από το Google Adwords. Στο Facebook η παρακολούθηση επιτυγχάνεται μέσω του Facebook Pixel. Και τα δύο μπορεί να τα εγκαταστήσει ένας χρήστης με μέτριες τεχνολογικές γνώσεις ή ο developer της εταιρίας.
Για την πλήρη, όμως, αξιοποίηση των δυνατοτήτων του retargeting τόσο για διαφήμιση μέσω του Google Adwords όσο και μέσω των Facebook Ads απαιτούνται καλές γνώσεις του Google Analytics, του Google Tag Manager και φυσικά προγραμματισμού. Αυτό θα ενισχύσει την παρακολούθηση μέσω του ecommerce tracking και των events που θα καταγράφουν την πιο σύνθετη δραστηριότητα των χρηστών και την αλληλεπίδρασή τους με την ιστοσελίδα ή το eshop.
Google Remarketing vs. Facebook Retargeting
Και οι δύο υπηρεσίες μας δίνουν στοχεύσεις βάσει παραμέτρων URL και events όπως:
- Χρήστες που έχουν επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας (π.χ. example.com)
- Χρήστες που έχουν επισκεφθεί μία συγκεκριμένη σελίδα της ιστοσελίδας μας (π.χ. example.com/contact.html, δηλαδή τη σελίδα επικοινωνίας)
- Χρήστες που έχουν επισκεφθεί μία κατηγορία του eshop μας (π.χ. το URL περιλαμβάνει τη λέξη /shoes/)
- Χρήστες που έχουν επισκεφθεί μία συγκεκριμένη σελίδα του eshop μας και μία άλλη (π.χ. έχουν πάει σε σελίδες που προβάλλουν παπούτσια και παντελόνια)
- Χρήστες που έχουν προσθέσει προϊόντα στο cart αλλά δεν έχουν ολοκληρώσει κάποια αγορά
- Χρήστες που είδαν πάνω από 10 σελίδες προϊόντων χωρίς να προσθέσουν κάποιο προϊόν στο cart τους
- Χρήστες που έχουν πραγματοποιήσει αγορές αξίας 50€ και άνω τις τελευταίες 5 ημέρες
Όπως έχουμε ήδη αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο της σειρά FB Αds VS Google AdWords, οι δύο υπηρεσίες έχουν σημαντικές διαφορές στον τρόπο στόχευσης των χρηστών που σε συνδυασμό με τη στόχευση βάσει παραμέτρων URL και event δίνουν ένα μοναδικό κοινό σε κάθε υπηρεσία.
Παραδειγματικές στοχεύσεις που γίνονται στη Google αλλά δεν γίνονται στο Facebook:
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα και παρέμειναν τουλάχιστον 2 λεπτά
- Χρήστες που επισκέφθηκαν το eshop από μία πληρωμένη καμπάνια στο Facebook που στόχευε τους φίλους της σελίδας και δεν την είχαν επισκεφθεί ξανά πιο πρίν (new users)
- Χρήστες που επισκέφθηκαν το eshop από ένα συγκεκριμένο keyword μίας καμπάνιας στο Adwords, πρόσθεσαν προϊόντα στο cart αλλά δεν ολοκλήρωσαν την αγορά τους
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα πριν από 2 ημέρες και μετά επισκέπτονται σελίδες με αθλητικό περιεχόμενο
Φυσικά, η λίστα δεν είναι πλήρης αλλά είναι εύκολα κατανοητό πως στη Google μπορούμε να δημιουργήσουμε εύκολα στοχεύσεις χρηστών βάσει της δραστηριότητάς τους στην ιστοσελίδα μας, κι αυτό γιατί τα δεδομένα μας παρέχονται από το Google Analytics.
Παραδειγματικές στοχεύσεις που γίνονται στο Facebook αλλά δε γίνονται στη Google:
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα και είναι και φίλοι της σελίδας μας στο Facebook
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα αλλά δεν είναι φίλοι της σελίδας μας στο Facebook
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα και τους αρέσει η Nike
- Χρήστες που επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα κατοικούν στο Ηράκλειο, είναι άνω των 35 ετών και είναι γονείς
Όπως και πριν, η λίστα δεν είναι πλήρης αλλά είναι εύκολα κατανοητό πως στο Facebook μπορούμε να δημιουργήσουμε εύκολα στοχεύσεις χρηστών με πολύ μεγάλη ακρίβεια βάσει των δημογραφικών στοιχείων, των προτιμήσεων και των ενδιαφερόντων του χρήστη κι αυτό γιατί αυτά τα δεδομένα είτε τα έχουν συμπληρώσει οι χρήστες στα προφίλ τους, είτε το Facebook τα έχει “αλιεύσει” από τη συμπεριφορά τους.
Συμπεράσματα
Και οι δύο υπηρεσίες, Google Adwords & Facebook Ads, έχουν θέση στο οπλοστάσιο του digital marketeer και εξελίσσονται συνεχώς παρέχοντας όλο και περισσότερες δυνατότητες. Η επιλογή της κάθε υπηρεσίες πρέπει να γίνεται βάσει του συνολικού πλάνου προβολής που έχει επιλέξει η κάθε εταιρία.