28 Αυγούστου 2015 webtarget

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ UX (User Experience) DESIGN ;

Το User Experience DesignUX Design ή UXD) είναι ο σχεδιασμός από την αρχή μέχρι το τέλος ενός προϊόντος και της εμπειρίας που αποκομίζει ο χρήστης του προϊόντος αυτού.

Τι θα μπορούσε να είναι το προϊόν αυτό; Θα μπορούσε να είναι μια ιστοσελίδα ή ένα application. Θα μπορούσε όμως να είναι κι ένα προϊόν του φυσικού κόσμου π.χ. ο διακόπτης που αναβοσβήνει κι αλλάζει την ένταση του φωτός στα σπίτια μας. Ας μείνουμε όμως στα του web.

Βέβαια, γνωρίζουμε τι είναι να σχεδιάσεις μια ιστοσελίδα. Αυτό με το οποίο δεν είμαστε ακόμα εξοικειωμένοι είναι ο σχεδιασμός της εμπειρίας που προσφέρουμε στο χρήστη μας ή πιο σωστά στα διάφορα γκρουπ των χρηστών. Ας το πιάσουμε σωστά όμως.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του UX σχεδιασμού;

Ξεκινώντας το design για π.χ. ένα website έχουμε στο μυαλό μας μια εικόνα για το τι επιθυμούμε: θέλουμε η ιστοσελίδα μας να είναι όμορφη, εύχρηστη και να ικανοποιεί τους στόχους της π.χ. να ολοκληρώνει ο επισκέπτης μια διαδικτυακή αγορά. Αυτό που συμβαίνει 99 φορές στις 100 είναι η δουλειά του designer να τελειώνει όταν ολοκληρωθούν τα prototypes, τα οποία θα μπορούσαν να είναι τα static HTML αρχεία. Στην πραγματικότητα όμως η δουλειά του UX Designer εκείνη αρχίζει τη στιγμή.

Αυτό συμβαίνει γιατί το User Experience Design έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά:

  • Τη μέτρηση
  • Την τροποποίηση και βελτίωση

Τι σημαίνει μέτρηση; Σημαίνει να θέσω κάποια κρίσιμα ερωτήματα όπως: Πώς συμπεριφέρθηκαν οι επισκέπτες βλέποντας τη Χ σελίδα; Τι έκαναν αμέσως μετά; Πόσοι εγκατέλειψαν την προσπάθεια και πόσοι ολοκλήρωσαν το task; Σε πόσο χρόνο;

Και τι σημαίνει τροποποίηση και βελτίωση; Σημαίνει ο UX Designer να κάνει αλλαγές με βάση τις μετρήσεις του προσδοκώντας σε καλύτερα αποτελέσματα όπως: Τι μπορώ να κάνω ώστε να βελτιώσω την εμπειρία των επισκέπτών μου; Πού έκανα λάθος; Τι διαφορετικό μπορώ να δοκιμάσω; Τι να προσθέσω και τι να αφαιρέσω στη σελίδα μου;

Πώς γίνονται οι μετρήσεις;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι και όλοι βασίζονται στη γνωριμία με τους επισκέπτες μας. Κάποιοι πολύ χαρακτηριστικοί είναι:

  • Με απευθείας συνεντεύξεις
  • Με Usability Tests
  • Με ερωτηματολόγια
  • Με τη χρήση στατιστικών για την ιστοσελίδα π.χ. Google Analytics
  • Με A/B Testing
  • Ακόμα και στήνοντας ένα forum στο οποίο τα μέλη μιλάνε για την εμπειρία τους με το προϊόν

Η καθεμία από τις παραπάνω τεχνικές έχει πάρα πολλές παραμέτρους, που αξίζουν ένα άρθρο η καθεμία, οπότε ας μην το προχωρήσουμε άλλο.

Αν δε γνωρίσουμε ποια είναι η εμπειρία που αποκομίζει ένας χρήστης της ιστοσελίδας μας, δε θα μάθουμε ποτέ τι πιστεύει. Συνεπώς, δε θα μπορέσουμε ποτέ να βελτιώσουμε τη διαδικτυακή του εμπειρία (ή αν το κάνουμε θα είναι για κάτι πολύ χτυπητό ή στην τύχη).

Βέβαια, θα πρέπει κάθε φορά να γνωρίζουμε τι μετράμε. Δεν έχουν όλα τα ερωτήματα την ίδια αξία π.χ. το πόσες σελίδες είδε ένας επισκέπτης σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έχει πολύ λιγότερη αξία σε σχέση με το πόσοι επισκέπτες τελικά εγκατέλειψαν τη διαδικασία της αγοράς στη μέση. Χρειάζεται εμπειρία, βαθιά γνώση και σκέψη πριν θέσεις ερωτήματα.

Πώς γίνονται οι βελτιώσεις;

Γίνονται με πολύ συγκεκριμένες αλλαγές. Δεν αλλάζω π.χ. ολόκληρη τη σελίδα προκειμένου να δω τη διαφορά στη συμπεριφορά των χρηστών μου. (Αυτό θα τρόμαζε τους τακτικούς επισκέπτες έτσι κι αλλιώς.) Αλλάζω συγκεκριμένα σημεία τους π.χ. ελαφρά τη θέση και το χρώμα ενός call to action button.

Γίνονται γρήγορα. Το UX Design οφείλει να είναι γρήγορο, ευέλικτο, έξυπνο, αυτό που λένε agile. Μετά τις μετρήσεις, οι αποφάσεις παίρνονται και υλοποιούνται άμεσα. Πόσες φορές δεν είδατε μια λεπτομέρεια να έχει αλλαχτεί στο Facebook ή στο Amazon και μετά από μια εβδομάδα να μην είναι εκεί;

Αν τώρα παρατηρηθεί ότι χρειάζεται μια πιο δραστική αλλαγή, τότε αυτή γίνεται με περισσότερο σχεδιασμό φυσικά. Όταν η μέτρηση γίνεται σωστά, τότε και η βελτίωση ακολουθεί με τρόπο φυσικό, ακόμα κι αν πρόκειται για κάτι πιο μεγάλο.

Γιατί το χρειαζόμαστε;

Η σύντομη απάντηση: γιατί μας κάνει τις ιστοσελίδες μας πιο επιτυχημένες κι αυτό μετριέται σε κέρδη.

Η λιγότερο σύντομη απάντηση: το UX Design έχει ως αποστολή να ακτινογραφήσει τα γκρουπ των χρηστών μας και να τους κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Όταν η ζωή ενός επισκέπτη είναι σε μια ιστοσελίδα είναι καλύτερη, τότε αυτός πιο εύκολα θα την εμπιστευθεί. Κι όταν έρχεται η εμπιστοσύνη, έρχεται το καλύτερο status, η επισκεψιμότητα και η αγορά των προϊόντων και υπηρεσιών (ακόμα κι έμμεσα σε ιστοσελίδες που δεν πουλάνε άμεσα — το Facebook δεν είναι e-shop αλλά πουλάει ένα σωρό άλλα πράγματα, έτσι δεν είναι;).

Το UX Design οφείλει να είναι εργαλείο σε κάθε startup.

Στην πραγματικότητα όμως είναι εργαλείο κάθε ιστοσελίδας. Όσο πιο πολύπλοκη και με μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, τόσο πιο σημαντικό. Ακριβώς για τους λόγους αυτούς πρόκειται για μια ongoing διαδικασία που ξεκινάει με την έναρξη ενός project.

Μετά απ’ όλα αυτά, αν ακούσετε κάποιον να λέει ότι το design απλώς είναι το πως ντύνεις ένα website, τότε αυτός ο άνθρωπος είναι ή άσχετος ή πονηρός ή και τα δύο μαζί.

Το πως δείχνει μια ιστοσελίδα σε έναν επισκέπτη και το πως αλληλεπιδρά με αυτή είναι πράγματα που μπορούν να απογειώσουν ή να καταστρέψουν μια προσπάθεια όσο καλό development κι αν έχει γίνει στο back-end. Ήρθε ο καιρός να το συνειδητοποιήσουμε και να δώσουμε στο User Experience Design τη βαρύτητα που του αξίζει.

πηγή

, ,

Επικοινωνήστε μαζί μας!

Όσο μεγάλο ή μικρό είναι το πρόβλημά σας, έχουμε τη λύση που χρειάζεστε.